جستجو

تمکن مالی برای ویزای کانادا

تمکن مالی یک سند تصدیقی یا نامه تائیدیه از بانک

تمکن مالی و موجودی حساب برای ویزای کانادا

تمکن مالی یک سند تصدیقی یا نامه تائیدیه از بانک است که برای درخواست ویزا به کشورهای معتبر جهان و پذیرش در دانشگاه‌های بین المللی ضروری می‌باشد. این سند نشان‌دهنده توانایی متقاضی در تأمین هزینه‌های سفر است.

به عنوان مثال، در صورتی که قصد درخواست ویزای کانادا و ورود به این کشور را دارید، مدرک تمکن مالی و موجودی حساب برای ویزای کانادا نقش حیاتی در تصمیم‌گیری مقامات مهاجرتی و سفارت کانادا ایفا خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و لیست مستندات موردنیاز برای ویزای کانادا، مطالعه راهنمای کامل مدارک لازم ویزای کانادا را توصیه می‌کنیم.

عموماً نامه تمکن مالی به زبان انگلیسی تنظیم می‌شود و شامل موجودی حساب فرد به ریال ایران است. در واقع، مبالغ موجود در حساب به ریال اعلام می‌شود و نرخ ارز بانکی و دولتی کشور مقصد در نامه تمکن مالی ذکر می‌شود. اما گاهی اوقات، برخی از بانک‌ها موجودی حساب و جریان حساب فرد را به دلار کانادا تبدیل و در نامه تمکن مالی درج می‌کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که نرخ دلار کانادا به عنوان نرخ ارزی مورد نظر مقامات مهاجرتی و سفارت نمی‌باشد و موجودی حساب ویزای کانادا با نرخ آزاد دلار محاسبه می‌شود.

مدرک تمکن مالی براساس گردش حساب فرد در طی 3 تا 4 ماه قبل از درخواست ویزا صادر شده و اعتبار آن از تاریخ صدور به مدت 30 روز کاری می‌باشد.

تذکر مهم: نامه تمکن مالی باید تحت مهر شعبه ارزی بانک و با امضای مدیر شعبه صادر گردد.

نامه تمکن مالی باید دارای مشخصات زیر باشد:

  1. دارای سربرگ رسمی و مهر و امضای بانک باشد.
  2. دارای اطلاعات تماسی مانند آدرس، شماره تلفن، و ایمیل باشد.
  3. نام و نام خانوادگی شما در آن ذکر شده باشد.
  4. جزئیات وام و بدهی‌های حساب را مشخص کرده باشد.
  5. جزئیات سایر حساب‌های مرتبط نظیر حساب‌های قرض الحسنه و حساب‌های طولانی مدت را شامل شود، شامل شماره حساب‌ها، تاریخ افتتاح حساب، میزان گردش و میانگین حساب در 6 ماه اخیر.

گواهی تمکن مالی برای ویزای توریستی

به طور معمول، ویزای توریستی کانادا، که به عنوان مولتی ویزا نیز شناخته می‌شود، برای مدت زمانی معتبری صادر خواهد شد، که معمولاً برابر با اعتبار پاسپورت (5 سال برای پاسپورت ایرانی) است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا در هر سفر به کانادا، به مدت حداکثر 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشید.

براساس اطلاعات مندرج در وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا، تمکن مالی و موجودی حساب مورد نیاز برای ویزای کانادا در اوایل 3 ماه اول اقامت در این کشور، معادل 2500 دلار کاناداست. اما به دلیل سخت‌گیری‌های بیشتر، این مقدار تمکن مالی برای شهروندان ایرانی کافی نیست و برای درخواست ویزای توریستی کانادا، نیاز به یک نامه تمکن مالی با حداقل موجودی 10 هزار دلار کانادا داریم.

به عبارت دیگر، در زمان تهیه این سند، موجودی حساب ریالی متقاضی ویزای توریستی کانادا باید با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار کانادا حدوداً 190 تا 200 میلیون تومان باشد.

با توجه به اطلاعات قسمت تمکن مالی وبسایت Canada.ca، شما ملزم به نمایش نامه تمکن مالی بانکی خود به افسر مرزی در فرودگاه کانادا هستید (که حداکثر تا یک هفته از تاریخ صدور آن معتبر است). همچنین، اگر مبلغ 10 هزار دلار کانادا یا بیشتر نقدی در اختیار دارید، باید این موضوع را به افسر مرزی در فرودگاه اعلام کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است مورد جریمه نقدی یا حتی بازداشت قرار بگیرید.

تمکن مالی برای ویزای کاری کانادا

تمکن مالی نشان‌دهنده داشتن توان مالی کافی برای زندگی و اقامت در کانادا می‌باشد. در صورتی که از طریق برنامه‌های مهاجرت کاری اکسپرس انتری، مانند اسکیل ورکر فدرال یا متقاضی استانی کانادا برای کار در این کشور و دریافت اقامت دائم (PR) اقدام نموده و به شما دعوت‌نامه برای درخواست دریافت دعوت به درخواست (ITA) ارسال شود، شما موظف هستید تا یک نامه تمکن مالی بانکی به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای سفارت کانادا ارسال نمایید.

به طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت دولت کانادا، متقاضیان برنامه مهاجرتی کارگر فدرال و تاجران ماهر کانادا (یا همان کارگران ماهر فدرال FST) باید نامه تمکن مالی خود را در پروفایل اکسپرس انتری آپلود کنند.

بنابراین، اگر یکی از شرایط زیر را دارید، شما به نامه تمکن مالی برای دریافت ویزای کاری کانادا و زندگی و اقامت در این کشور نیاز ندارید:

1. برای برنامه مهاجرتی CEC (کلاس تجربه کانادایی) درخواست داده‌اید.

2. مجاز به کار در کانادا هستید و دارای پیشنهاد شغلی معتبر هستید (حتی اگر تحت برنامه کارگر فدرال یا تاجران ماهر فدرال FST درخواست داده‌اید).

لطفاً توجه داشته باشید که همواره وضعیت تمکن مالی خود را در حساب کاربری اکسپرس انتری به‌روز نمایید، زیرا ممکن است برای بیش از یک برنامه مهاجرتی کانادا واجد شرایط شناخته شوید.

میزان تمکن مالی مورد نیاز برای کار و زندگی در کانادا از طریق روش‌های مهاجرتی سیستم اکسپرس انتری به تعداد اعضای خانواده‌تان وابسته به شما وارد می‌شود. به بیان دیگر، اگر به عنوان سرپرست خانواده همسر، فرزندان تحت 18 سال و یا فرزندان وابسته به همسرتان در نظر گرفته شوند، مقدار تمکن مالی متغیر خواهد بود.

اگر به عنوان یک فرد تنها برای برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا و زندگی در این کشور اقدام می‌کنید، باید همسر و فرزندان وابسته به خود را در حساب کاربری و نامه تمکن مالی‌تان لحاظ کنید. به طور دقیق‌تر، حتی اگر افراد خانواده‌تان در کانادا همراهتان نیستند و یا دارای وضعیت اقامت دائم و شهروندی کانادا هستند، همچنان باید در نامه تمکن مالی‌تان محاسبه شوند.

در جدول زیر، مقدار حداقل موجودی حساب برای ویزای کاری کانادا برای مهاجرت به این کشور نمایش داده شده است. اگر دارای موارد مالی بیشتری هستید، باید آن را در حساب کاربری خود و درخواست ویزای کاری کانادا اعلام نمایید.

تعداد افراد خانواده تمکن مالی مورد نیاز به دلار کانادا

تعداد افراد (خانواده)تمکن مالی (دلار کانادا)
 یک نفر 12,960 $
 دو نفر 16,135 $
 سه نفر 19,836 $
 چهار نفر24,083 $ 
 پنج نفر 27,315 $
 شش نفر 30,806 $
 هفت نفر 34,299 $
 برای هر نفر بیشتر 3,492 $

مقدار تمکن مالی اعلام شده توسط دولت کانادا باید واقعی و در دسترس باشد. برای مثال، ارائه سند ملکی که تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی در کانادا را اثبات نمی‌کند کافی نیست. همچنین نباید مبلغ مورد نیاز برای تمکن مالی را به صورت وام از کسی دریافت کرده باشید، بلکه باید قادر به استفاده برای هزینه‌های اولیه زندگی خود و خانواده‌تان در کانادا باشید (حتی اگر اعضای خانواده‌تان در کانادا همراهتان نباشند).

اگر همسر شما می‌خواهد شما را در کانادا همراهی نماید، می‌توانید از طریق حساب مشترک و امکان دسترسی به پول موجود در حساب، بر روی تمکن مالی حساب کاری خود حساب کنید. تمکن مالی ارائه شده باید در زمان ارائه مدارک و درخواست ویزای اقامت دائم کانادا قابل دسترسی و قابل اثبات باشد. به بیان دیگر، شما باید قادر به اثبات این موضوع به افسر مهاجرت باشید که می‌توانید به صورت قانونی به موجودی حساب کاری ویزای کانادا دسترسی داشته و در زمان حضور در کانادا از آن استفاده کنید.

گواهی تمکن مالی ویزای تحصیلی (دانشجویی)

برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا و پیگیری تحصیلات در این کشور، شما باید توانایی ارائه مدارک اثبات تامین مالی برای هزینه‌های تحصیل و زندگی خود و افراد خانواده همراه خود در کانادا را داشته باشید. روش‌هایی برای اثبات تمکن مالی کافی برای ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر می‌باشند:

  • داشتن حساب بانکی به نام در کانادا در صورتی که پول خود را به این کشور منتقل کرده‌اید.
  • داشتن گواهی سرمایه‌گذاری تضمینی (GIC) از یک مؤسسه مالی شرکت‌کننده در کانادا.
  • داشتن وام دانشجویی یا آموزشی از بانک‌های کانادایی.
  • ارائه نامه تمکن مالی معتبر از 4 ماه اخیر.
  • چک بانکی که قابل تبدیل به دلار کانادایی باشد.
  • اثبات پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه اقامت در مسکونی (اگر پرداخت شده باشد).
  • نامه از یک شخص یا دانشگاه که مشخص کند که پول به دانشجو ارائه خواهد شد.
  • اثبات اینکه در دسته بندی بودجه کانادایی برای تحصیل قرار دارید یا بورسیه تحصیلی کانادا دریافت کرده‌اید.

به طور کلی، تمکن مالی حداقل برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا (به جز شهریه) شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای دانشجو: 10,000 دلار کانادا در هر سال

  • برای اولین عضو خانواده (18 سال یا بالاتر): 4,000 دلار کانادا در هر سال

  • برای سایر اعضای خانواده همراه: 3,000 دلار کانادا در هر سال

همچنین، میزان تمکن مالی برای هر ماه (به جز شهریه) برای دانشجوها برابر با 833 دلار کانادایی می‌باشد. برای اولین عضو خانواده میزان مالی ماهیانه برابر با 333 دلار کانادایی و برای سایر اعضای خانواده همراه برابر با 255 دلار کانادایی می‌باشد.

به عنوان مثال، اگر شما به عنوان دانشجو و دو عضو از خانواده (بالای 18 سال) قصد تحصیل در خارج از کبک کانادا را داشته باشید، نیازمند تمکن مالی به شرح زیر می‌شوید:

  • هزینه‌های زندگی: 10,000 دلار کانادا برای دانشجو

  • هزینه‌های زندگی: 4,000 دلار کانادا برای اولین عضو خانواده

  • هزینه‌های زندگی: 3,000 دلار کانادا برای دومین عضو خانواده حاضر در کانادا

مجموعاً، میزان تمکن مالی سالانه برابر با 17,000 دلار کانادا خواهد بود.

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا در استان کبک به شرح زیر است:

  • دانشجو: در هر سال، 11 هزار دلار کانادا (در کنار شهریه) و در هر ماه، 917 دلار کانادا (در کنار شهریه).
  • اولین عضو خانواده (18 سال یا بالاتر): در هر سال، 5100 دلار کانادا و در هر ماه، 425 دلار کانادا.
  • اولین عضو خانواده زیر 18 سال: در هر سال، 3800 دلار کانادا و در هر ماه، 317 دلار کانادا.
  • سایر اعضای خانواده همراه بالای 18 سال: در هر سال، 5125 دلار کانادا و در هر ماه، 427 دلار کانادا.
  • سایر اعضای خانواده همراه زیر 18 سال: در هر سال، 1903 دلار کانادا و در هر ماه، 159 دلار کانادا.

 

به عنوان مثال، اگر شما و دو عضو از خانواده (بالای 18 سال) قصد اقامت در استان کبک برای یک سال را داشته باشید، نیازمند تمکن مالی به مقدار زیر خواهید بود:

  • هزینه‌های زندگی: 11 هزار دلار کانادا برای دانشجو.
  • هزینه‌های زندگی: 5100 دلار کانادا برای اولین عضو خانواده.
  • هزینه‌های زندگی: 5125 دلار کانادا برای دومین فرد در خانواده.

مجموعاً، تمکن مالی سالانه مورد نیاز برابر با 21,225 دلار کانادا است. در حال حاضر، در اکثر آژانس‌های مسافرتی معتبر، مبلغ 12,000 دلار کانادا به عنوان تمکن مالی مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا از اتباع ایران درخواست می‌شود.

استعلام تمکن مالی توسط سفارت

استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا و با توجه به جزئیاتی نظیر میانگین موجودی حساب، گردش امور مالی و همچنین واریز و برداشت وجوه در یک بازه زمانی شش ماهه، توصیه می‌شود که به جای واریز یکباره کل مبلغ مورد نیاز برای نامه تمکن مالی ویزای کانادا و گرفتن چند نامه تمکن مالی از حساب‌های مختلف بانکی، اموال خود را در یک حساب بانکی متمرکز کرده و نامه تمکن مالی مرتبط با آن حساب را به کنسولگری ارسال نمایید.

زمانی که در حساب بانکی گردش مالی معقولی وجود نداشته باشد و واریز و برداشت ناگهانی از حساب به مقدار بالا دیده شود، ممکن است باعث شبهه در جعلی بودن حساب شود و افسران سفارت بتوانند مطمئن شوند که موجودی حساب ویزای کانادا واقعی نبوده و موجودی متعلق به درخواست کننده نباشد.

اثبات تمکن مالی و موجودی حساب

شما می توانید تمکن مالی خود را به سفارت کانادا از طریق روش‌های زیر اثبات نمایید:

1. داشتن یک حساب بانکی به نام خودتان که دارای موجودی کافی برای دریافت ویزای کانادا باشد.

2. ارائه رسیدهای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های مرتبط با خوابگاه دانشجویی.

3. ارائه نامه‌ای از بانک که تمکن مالی شما را تایید می‌کند و شامل گردش حساب و میانگین موجودی در طول 4 تا 6 ماه اخیر باشد.

4. ارائه اسناد مرتبط با املاک و مستغلات شما و همسرتان در صورتی که دانشجوی تاهل‌شده باشید، که این اسناد دارای امضای کارگزاری و ترجمه رسمی باشند.

5. ارائه مدارکی که مشخص کنند همسر شما نیز دارای دارایی‌ها و امکانات مالی برای پشتیبانی از هزینه‌های تحصیل و زندگی شما در کانادا می‌باشد.

درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد تمکن مالی و موجودی حساب برای ویزای کانادا، شما می‌توانید با مشاوران متخصص ما در راسپینا پرواز تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ی تخصصی در زمینه پذیرش تحصیلی و کاری ویزای کانادا بهره‌مند شوید.

شروع مشاوره
مشاوره
سلام،
چطور میتونم کمکتون کنم؟