صفر تا صد ویزای شنگن

هر آنچه درباره ویزای شنگن و کشورهای حوزه آن لازم است بدانید

شنگن چیست؟

منطقه شنگن SCHENGEN به عنوان یک حوزه در اروپا مشهور است که در آن ۲۶ کشور عضو هستند و نیاز به پاسپورت و محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را برطرف کرده و بنابراین به عنوان یک کشور تلقی می‌شوند.

کشورهای عضو منطقه شنگن تلاش می‌کنند تردد اتباع خود را در مرزهای داخلی خود آسان کنند ولی در مورد اتباع کشورهایی که برای ورود به این منطقه نیاز به ویزا دارند، سختگیرانه عمل میکنند.

نام این حوزه از یک روستا در لوکزامبورگ به نام “شنگن” گرفته شده است، که در سال ۱۹۸۵ در آن اتفاقی تاریخی افتاد.

در تاریخ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۵ در روستای شنگن کشور لوکزامبورگ قرارداد بین المللی شنگن به امضاء رسید، که موجب شد حوزه شنگن تاسیس شود. این قرارداد توسط پنج کشور اروپایی امضا شد: بلژیک، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و هلند. این اتحادیه بر ایجاد یک منطقه بدون مرز با تردد آزاد شهروندان و اتباع خود در این کشورها تمرکز داشت.

منطقه شنگن به تدریج گسترش یافت و طی سالها کشورهای دیگری نیز به آن پیوستند.

کشور های عضو شنگن

اتریشاستونییوناننروژ
بلژیکفنلاندمجارستانلهستان
جمهوری چکفرانسهایسلندپرتغال
دانمارکآلمانایتالیااسلواکی
لتونیلیتوانیمالتاسلوونیا
لیختن‌ اشتاینلوکزامبورگهلنداسپانیا
سوئدسوئیس  
لطفاً توجه داشته باشید که وضعیت عضویت کشورها ممکن است تغییر کند و ممکن است کشورهای جدید به عضویت منطقه شنگن بپیوندند یا کشورهای عضو از این اتحادیه خارج شوند.

تعریف ویزای شنگن

ویزای شنگن به شما اجازه ورود به حوزه گسترده کشورهای شنگن را میدهد. با این ویزا، به راحتی میتوانید به تمام کشورهای عضو این پیمان سفر کنید.

نوع و مدت زمان ویزای شنگن به ماهیت و هدف شما از این سفر بستگی دارد. برای مثال، اگر قصد گردشگری، فعالیت تجاری، تحصیل یا کار بلندمدت را دارید، نوع و مدت زمان ویزا متفاوت خواهد بود.

ویزای شنگن معمولاً توسط کشورهای عضو این پیمان صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند بدون محدودیت در کشورهای منطقه شنگن تردد کند. این ویزا به عنوان یک مجوز چند کاربردی و معتبر شناخته شده و از ارزش بالایی برخوردار است.

انواع ویزای شنگن

عموماً نوع ویزای شنگن مورد نیاز شما بر اساس هدف و مدت زمان سفر تعیین می‌شود. هر نوع ویزای شنگن دارای اعتبار متفاوتی است و شیوه و شرایط ورود شما به یک یا چند کشور منطقه شنگن را تعیین می‌کند.

به طور کلی، ویزای شنگن به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. ویزای اتحادیه شنگن یا Uniform Schengen Visa (USV)
  2. ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا Limited Territorial Validity Visa (LTV)
  3. ویزای ملی یا National Visa

ویزای اتحادیه شنگن (USV)

این نوع ویزای شنگن در واقع به عنوان مجوز گردشگری اروپا شناخته می‌شود و دارنده این ویزا می‌تواند هر 6 ماه یک‌بار به مدت حداکثر 90 روز به کشورهای عضو شنگن سفر کرده و در آنجا اقامت داشته باشد. توجه داشته باشید که زمان مجاز اقامت در حوزه شنگن از زمان ورود به کشور محاسبه می‌شود.

ویزای اتحادیه شنگن به 3 نوع A, B, C تقسیم می‌شود.

ویزای شنگن تایپ A

این ویزا به فرد اجازه می‌دهد که تنها در فرودگاه‌های حوزه شنگن برای تعویض پرواز خود توقف کرده و به کشور خارج از حوزه شنگن سفر کند. این نوع ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های منطقه شنگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را ندارد. اگر نیاز به ترانزیت به بیش از یک فرودگاه در حوزه شنگن دارید، باید ویزای شنگن تایپ C را دریافت کنید.

ویزای شنگن تایپ B

این نوع ویزا به فرد اجازه می‌دهد تا ظرف حداکثر 5 روز از طریق خودرو یا قطار از خاک چندین کشور منطقه شنگن عبور کرده و به کشور خارج از این حوزه برود. اگر نیاز به ترک محدوده ترانزیت بین‌المللی و ورود به حوزه شنگن دارید (به عنوان مثال، اگر برای ترکیب پروازها نیاز به اقامت در هتل دارید)، باید ویزای شنگن ترانزیت را دریافت کنید.

ویزای شنگن تایپ C

ویزای تایپ C یک مجوز کوتاه‌مدت برای سفر به منطقه شنگن می‌باشد، که به فرد این امکان را می‌دهد تا برای اهدافی نظیر گردشگری، رویدادهای ورزشی، فرهنگی و بازدید از اقوام در کشورهای عضو اتحادیه شنگن اقامت کند. ویزای تایپ C بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به 3 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. ویزای سینگل شنگن: این نوع ویزا به فرد اجازه می‌دهد تا یک‌بار وارد یکی از کشورهای حوزه شنگن شود و پس از خروج از منطقه شنگن، اعتبار ویزا منقضی می‌شود. در صورتی که بخواهید دوباره وارد منطقه شنگن در دوره اعتبار ویزا شوید، باید مجوز جدید درخواست کنید.
  2. ویزای دوبار ورود شنگن: ویزای شنگن دوبار ورود در بسیاری از مواقع به ویزای سینگل شنگن شباهت دارد، با این تفاوت که فرد مجاز به دو بار ورود به کشورهای حوزه شنگن در طی دوره اعتبار ویزا (که معمولاً 6 ماه می‌باشد) است. این ویزا شرایط خاصی دارد و به ندرت صادر می‌شود.
  3. ویزای مولتی شنگن: ویزای مولتیپل به فرد اجازه می‌دهد که بدون محدودیت تعداد وارد شدن، به یک یا چند کشور از منطقه شنگن سفر کند. تنها محدودیت این نوع ویزا مربوط به مدت زمان اقامت در منطقه شنگن است، که به مدت حداکثر 90 روز در هر دوره 6 ماهه اعتبار دارد. بر روی تعداد ورود برچسب ویزا “Number of Entries: MULT” نوشته شده.

 

ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شنگن (LTV)

ویزای شنگن LTV یک نوع ویزای موقت است که براساس شرایط خاص صادر می‌شود. این ویزا به‌ طور معمول به دلایل انسان‌دوستانه و شرایط اضطراری و بحرانی صادر می‌شود و از رایج‌ترین دلایل برای اخذ ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شنگن به حساب می‌آید.

در صورت دریافت ویزای LTV، فرد تنها می‌تواند به کشوری که از آن ویزا درخواست کرده است یا به کشورهای معین دیگری که در زمان صدور ویزا مشخص شده‌اند سفر کند و اجازه ورود به دیگر کشورهای منطقه شنگن را نخواهد داشت.

مدت اعتبار ویزای شنگن LTV بستگی به شرایط متقاضی دارد و ممکن است به عنوان یک ویزای ترانزیت یا ویزای کوتاه‌مدت برای فرد صادر شود.

ویزای ملی NATIONAL یا ویزای نوع D

ویزای ملی شنگن، که به تایپ D نیز معروف است، مختص افرادی صادر می‌شود که نیاز به اقامت در یکی از کشورهای منطقه شنگن به‌ منظور تحصیل، کار یا زندگی دارند.

ویزای شنگن ملی برای افرادی صادر می‌شود که به دلایل خاصی مانند کار یا تحصیل و برای مدت طولانی‌تری نسبت به ویزای معمولی نیاز به اقامت در یکی از کشورهای شنگن را دارند. پس از انقضا مدت اقامت مشخص شده، آنها ملزم به بازگشت به کشور مبدا خود هستند.

بنابراین، ویزای شنگن نوع D را می‌توان به دو دسته تک و چند بار ورود تقسیم کرد:

ویزای شنگن نوع D سینگل:

معمولاً این نوع از ویزای شنگن (یک بار ورود) برای افرادی صادر می‌شود که به منظور درمان وارد یکی از کشورهای منطقه شنگن می‌شوند و نیاز به اقامت موقت برای مدت زمان معینی دارند. پس از اتمام این دوره، آنها موظف به بازگشت به کشور خود می‌باشند.

ویزای شنگن نوع D مولتی:

ویزای شنگن نوع D مولتی یا ویزای چند بار ورود به فرد این اختیار را می‌دهد تا بدون نیاز به درخواست برای ویزای یک کشور دیگر عضو به همه‌ی کشورهای حوزه شنگن سفر کند. به طور کلی، افراد زیر می‌توانند برای این نوع ویزا شنگن درخواست دهند:

  • دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل تمام وقت در یکی از مقاطع تحصیلی در کشورهای عضو شنگن را دارند. برای این افراد، ویزای شنگن یک‌ ساله صادر می‌شود و قابلیت تمدید را نیز داراست.
  • دانشجویان خارجی که به‌ ویژه به دلیل پروژه‌های تحقیقاتی خاص و به مدت زمان معینی به یکی از کشورهای منطقه شنگن سفر می‌کنند.
  • اشخاصی که برای انجام پروژه‌ها یا ارائه خدمات در زمینه‌های علمی و آموزشی به یک مرکز تحقیقاتی یا مؤسسه آموزشی معتبر در یکی از کشورهای حوزه شنگن می‌روند. این نوع ویزا شنگن پس از بررسی دقیق سوابق علمی و مؤلفه‌های خانوادگی صادر می‌شود.
  • افراد متخصصی که به هر دلیل به کشوری در منطقه شنگن سفر می‌کنند تا تخصص و مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارند؛ این افراد می‌توانند ورزشکاران، هنرمندان یا افرادی با حرفه‌ها و تخصص‌های متنوع باشند.
  • موارد اضطراری مثل شرایط پزشکی حاد که باعث می‌شود فرد نتواند پس از انقضاء مهلت ویزای شنگن نوع D و برای مدت زمان مشخصی منطقه شنگن را ترک کند.

 

شرایط اخذ ویزای شنگن

در مبحث شرایط اخذ ویزای شنگن، مهم است که آیا متقاضی تمامی معیارها و شرایط مورد نیاز برای درخواست این مجوز را دارا می‌باشد یا خیر؟

در بسیاری از موارد، شرایط دریافت ویزای شنگن در کشورهای این منطقه به طور مشابهی شکل گرفته‌اند و عوامل مهمی که در گرفتن این ویزا تاثیر دارند، عبارتند از:

  • مدارک متقاضی اخذ ویزا
  • شرایط سنی (به‌ ویژه برای افراد مجرد زیر ۳۰ سال که تاکنون به اروپا سفر نکرده‌اند، سفارت‌خانه‌های اروپایی سختگیری‌های بیشتری اعمال می‌کنند)
  • سوابق سفر
  • تمکن مالی و موجودی حساب ویزای شنگن (شما باید میزان بودجه و دارایی مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های سفر به منطقه شنگن را داشته باشید)
  • داشتن سابقه دریافت ویزای شنگن (کمتر از 5 سال قبل) یا دعوتنامه معتبر

 

طبق قوانین تعیین‌شده شنگن، اگر دارای موارد زیر باشید، شما واجد شرایط دریافت ویزای شنگن مولتی چند بار ورود خواهید شد:

  • باید قصد سفرهای پیاپی یا منظم را داشته باشید
  • سوابق سفر شما باید معتبر و پایدار باشند؛ (شامل داشتن انواع ویزاهای یکپارچه شنگن، ویزاهای منطقه‌ای با اعتبار محدود و ویزاهای کشورهای معتبر)
  • وضعیت اقتصادی شما در کشور مبدأ باید قابل قبول باشد
  • پیش از پایان اعتبار ویزای شنگن، قصد واقعی شما برای ترک منطقه شنگن باید قابل توجیه و اثبات باشد

مدارک مورد نیاز ویزای شینگن

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای شنگن (برای هر متقاضی)
  2. دو عکس رنگی بیومتریک با اندازه مناسب برای پاسپورت
  3. اصل و کپی شناسنامه
  4. پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان اتمام سفر و داشتن حداقل ۲ صفحه خالی
  5. مدارک مرتبط با شغل و استخدام، اطلاعات و سوابق بیمه تامین اجتماعی
  6. پرینت گردش حساب بانکی به مدت ۳ ماه اخیر
  7. نامه تمکن مالی و اطلاعات موجودی حساب ویزای شنگن
  8. مدارک مالکیت ملکی مانند سند مالکیت یا قرارداد اجاره
  9. مدارک توجیه کننده اهداف سفر و برنامه سفر دقیق با ذکر جزئیات
  10. بلیط رفت و برگشت پرواز
  11. رزرو هتل یا دعوت‌نامه از دوست یا خانواده به عنوان میزبان در صورتی که قصد اقامت در مسکن آنها را داشته باشید (به همراه کپی پاسپورت و کارت شناسایی میزبان و مدارک اثبات اقامت او در منطقه شنگن)
  12. بیمه مسافرتی بین‌المللی با حداقل پوشش درمانی 30.000 یورو با پوشش کرونا برای کشورهای حوزه شنگن
  13. مبلغ نقدی بین 120 تا 250 یورو برای هزینه‌های درخواست و هزینه‌های جانبی ویزا شنگن
 

اگر متقاضی ویزای شنگن زیر ۱۸ سال باشد:

  1. گواهی تولد
  2. رضایت‌ نامه یکی از والدین (در صورتی که می‌خواهد با یکی از آنها سفر کند)
  3. رضایت نامه محضری والدین (در صورتی که قصد سفر بدون همراهی والدین یا قیم قانونی را دارد)
 

برای اهداف مرتبط با کسب و کار و تجارت:

  1. دعوت‌ نامه از یک شرکت معتبر و مستقر در حوزه شنگن برای شرکت در جلسه، رویداد یا همایش
  2. قراردادها، فاکتورهای پرداخت‌شده و دیگر مدارکی که کار شما را اثبات کند
  3. گزارش سالانه و سایر مدارکی که فعالیت‌ های کاری شرکت را به طور واضح نمایش دهند
  4. قرارداد، مدارک بیمه و سایر مدارکی که وضعیت استخدام شما در شرکت را نمایش دهد
  5. بلیط شرکت در سمینار، رویداد یا همایشی که قصد شرکت در آن را دارید
 

لازم به ذکر است که برای ویزای شنگن‌ مرتبط با تحصیل یا کار، مدارک اضافی مانند نامه پذیرش و مدارک دیگری مورد نیاز هستند. همچنین، تمام مدارک ویزای شنگن باید به زبان مورد نیاز سفارت ترجمه شده و در روز انگشت‌نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند.

در صورتی که اطلاعات بیومتریک متقاضی در سامانه سیستم اطلاعات ویزای اروپا VIS ثبت نشده باشد و یا اینکه 59 ماه از زمان ثبت این اطلاعات گذشته باشد، متقاضی موظف به انجام پروسه انگشت‌نگاری در محل سفارت خواهد بود.

برای اخذ ویزای شنگن با کارشناسان ما در راسپینا پرواز تماس بگیرید!

شروع مشاوره
مشاوره
سلام،
چطور میتونم کمکتون کنم؟